Szczegóły szkolenia
Podmioty lecznicze podlegają cyklicznym kontrolom ze strony Urzędu Wojewódzkiego. Na podstawie opracowanego przez pracowników Urzędu planu kontroli, określą jakie placówki będą podlegać nadzorowi ze strony organu rejestrowego. W trakcie kontroli weryfikowane jest funkcjonowanie placówki pod względem zgodności jej prowadzenia z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku gdy prowadzona działalność jest niezgodna ze stanem prawnym, Urząd Wojewódzki wydaje zalecenia pokontrolne mające na celu zobowiązanie placówki do usunięcia braków w jej funkcjonowaniu. W przypadku niezastosowania się do przedstawionych zaleceń, Urząd Wojewódzki ma prawo wykreślić podmiot leczniczy z Rejestru. Taka sama sankcja może zostać nałożona w przypadku gdy prowadzona kontrola, wykaże rażące naruszenia przepisów prowadzenia podmiotu leczniczego.
W ramach kontroli oceniana jest:
- Dokumentacja zakładu;
- Akta osobowe;
- Dokumentacja medyczna;
- Stan pomieszczeń i lokali.
Szkolenie skierowane jest do:
- menadżerów placówek medycznych,
- pracowników administracyjnych.
W trakcie szkolenia wykładowca przekaże wiedzę w jaki sposób należy prowadzić dokumentację związaną z podmiotem leczniczym i jak przygotować się należycie do kontroli Urzędu Wojewódzkiego.
Program szkolenia
Wprowadzenie
- Działalność lecznicza jako działalność regulowana
- Podstawy prawne do przeprowadzenia kontroli
- Kryterium legalności przeprowadzenia kontroli
- Przygotowanie kontroli podmiotu leczniczego
- Księga rejestrowa podmiotu leczniczego
- Strona WWW jako nośnik informacji o placówce
- Zawiadomienie o przeprowadzeniu kontroli
- Uprawnienia osoby dokonującej kontroli
- Obowiązki kontrolowanego.
Rozpoczęcie i przebieg kontroli
- Dokumentacja zakładowa podmiotu leczniczego
- Regulamin Organizacyjny,
- Polisa OC,
- Księga Skarg i wniosków
- Wymagania odnośnie pomieszczeń,
- Wymagania odnośnie instalacji,
- Paszporty techniczne urządzeń medycznych
- Respektowanie przez placówkę praw pacjenta,
- Obowiązki informacyjne podmiotu leczniczego,
- Decyzje, zezwolenia na prowadzenie działalności,
- Dokumentacja medyczna jako element kontroli
- Prowadzenie dokumentacji medycznej,
- Dokumentacja wewnętrzna,
- Dokumentacja zewnętrzna,
- Oświadczenia pacjenta,
- Zgoda na leczenie.
- Udostępnianie dokumentacji medycznej,
Szczególne elementy kontroli
- Akta osobowe jako element kontroli
- Zawartość akt osobowych personelu,
- Dokumenty personelu medycznego
- Badania lekarskie
- Obowiązki podmiotów leczniczych wynikające z innych aktów prawnych
- Obowiązki sprawozdawcze
- Odpady medyczne
- Zestaw przeciwwstrząsowy
- RODO
- Umowa z NFZ
Zakończenie kontroli
- Protokół z przeprowadzonej kontroli
- Zalecenie pokontrolne
- Obowiązki wynikające z art. 108 ustawy o działalności leczniczej
- Kontrola czy nadzór organu rejestrowego?